Problém menom Fast-fashion


Presne pred 7 rokmi sa zrútila budova Rana Plaza v Bangladéši, továreň, v ktorej sa nachádzali závody na výrobu odevov, ktoré dodávali tovar značkám ako Benetton, C&A, Mango či Primark. V dôsledku tejto nešťastnej udalosti zahynulo viac ako tisíc ľudí, viac ako dvetisíc bolo vážne zranených. Až po páde budovy sa začalo hovoriť o zlých, neľudských podmienkach, v ktorých pracovníci textilného priemyslu denno-denne fungujú. V textilnom priemysle pracujú prevažne ženy, ktoré zažívajú ponižovanie aj sexuálne obťažovanie. Napríklad v Bangladéši, či Indii dostávajú za mesiac svojej tvrdej práce niečo vyše 80 eur,  čo je nesmierne málo. Prácou v továrni riskujú svoje zdravie, je tam prašno aj horúco. 


Na tieto zlé, nehumánne podmienky už siedmy rok upozorňuje medzinárodné hnutie Fashion Revolution, ktoré vzniklo v Londýne. Súčasťou globálneho hnutia sú celosvetovo známe dizajnérky, influenceri, podnikateľky, politici, či módne značky. Všetci sa spoločne snažia zväčšiť povedomie o škodlivom vplyve módneho priemyslu na nás, na výrobcov oblečenia aj na našu planétu. Kampaň je známa pod heštegom Who made my clothes? 


Táto iniciatíva sa preslávila aj so sociálnym experimentom s dvojeurovým tričkom. V rámci tohto pokusu bol v rôznych mestách umiestnený tyrkysový automat a záujemcom ponúkal tričko za dve eurá. Pri kúpe trička im premietal fotografie z textilných fabrík, v ktorých sa toto oblečenie vyrába. Spolu s fotografiami boli zákazníci konfrontovaní s informáciami o 16 hodinovej pracovnej dobe či o 13 centoch, ktoré pracovníci dostávajú na hodinu. Neskôr automat týmto ľuďom položil otázku, či majú stále záujem o kúpu tohto trička, pričom dostali na výber možnosti kúpiť si to tričko alebo dve eurá darovať. Sociálny experiment bol úspešný. 


Vždy v apríli prebieha Fashion Revolution Week a ani tento rok tomu nebolo inak. Tento rok sa celá iniciatíva presunula v dôsledku korona krízy do digitálneho sveta. Do tejto iniciatívy sa opäť zapojilo aj Slovensko. Celý týždeň od 20.4-26.4. si ľudia prostredníctvom internetu mohli pozrieť rôzne zaujímavé webináre, prednášky a live-streamy. Iniciatíva vyzývala ľudí, aby sa odfotili s tričkom na ruby a zavesili ho na Instagram s heštegom #whomademyclothes. Do iniciatívy sa zapojilo mnoho slovenských značiek, ktoré svojou činnosťou podporili aj slovenské nemocnice. Rôzne dizajnové slovenské značky šili rúška do slovenských nemocníc. 

Odporúčam každému z vás, pozrite si webináre a prednášky z tohtoročného Fashion Revolution na Youtube. Myslím si, že sa o tejto téme musíme viac rozprávať. Ja som bola kedysi taká istá. Pozrela som sa do skrine a zistila som, že si nemám čo obliecť na kamoškinu oslavu, či rande z Tindru. Bežala som do nákupného centra a kúpila prvú vec, ktorá sa mi páčila. Áno aj ja som bola taká istá, unáhlená žena. Narodila som sa do konzumu a v konzume žila. Teraz tomu je však už koniec. Učím sa robiť veci inak. Veď v súčasnosti predstavujú emisie skleníkových plynov z textilnej výroby 1,2 miliardy ton ročne. Je to viac ako množstvo skleníkových plynov vypustených do ovzdušia z námornej a medzinárodnej leteckej dopravy. Je čas postupne zmeniť naše nákupné správanie, nemáme už čas, naša planéta horí.


***

O Autorke:


Zamyslená, cieľavedomá, aktívna a občas tvrdohlavá. Áno, aj taká občas som. Volám sa Marta a mám 24 rokov. Študujem žurnalistiku, ale baví ma všetko. Najviac však to, keď môžem robiť niečo, čo má veľký zmysel. Viem, že žijeme na príliš horúcej planéte a viem, že aj ja môžem zmeniť to, čo sa deje. Tak to teda mením, pomáham kde sa dá, občiansky sa angažujem. Ak nepozerám dokumenty, či nečítam knihy tak občas aj píšem. Píšem o tom, čo sa deje a o tom, čo by sme s tým mohli ako ľudia spraviť. Stále totiž verím, že môžeme zvrátiť klimatickú zmenu, musíme však začať od seba. Lebo ak chceme zmeniť svet, musíme zmeniť najprv seba, svoje správanie. Ak ma chcete niekde nájsť, nájdete ma pod menom Marta Fandlová napríklad na Instagrame 


Marta Fandlovajpg

Články pre nás i pre vás píšu naše úžasné dobrovoľníčky. Delia sa s vami o svoje skúsenosti, názory a pohľad na svet. Baterkáreň nenesie zodpovednosť za údaje v článkoch a názory jednotlivých autoriek.

foto: unsplash